camperleven.nl
aanbod van 152 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Het resultaat na 130.000 km is...

  • Cilinders zijn aan de slijtgrens en moeten vervangen worden.

  • Zuigers hebben wat klemsporen en zijn enigszins ovaal.

  • Veren zijn bros en breken bij demontage.
Bij de firma Kolbenschmidt zijn complete sets leverbaar en er blijkt dat het type motor met 18 en 19 koelribben op de cilinders is geleverd. Misschien ook in verband met de problemen bij cilinder 3?
Het is zaak om goed op het type motor en de onderdelen te letten voordat montage plaats vindt. Uiteraard bleek bij montage dat het verkeerde type cilinder is geleverd en dat bleek uit het niet kunnen stellen van de kleppen.

De montage van de onderdelen is een dankbaar werk omdat de motor schoon is en stilaan weer zijn vorm krijgt. Er zijn niet veel pakkingen nodig, het blijft bij voetpakkingen voor de cilinders en er zijn geen koppakkingen aanwezig. Wel zijn er afdicht ringen voor de buisjes van de stoterstangen en afhankelijk van wat er gedemonteerd is zijn er daarvoor nieuwe pakkingen nodig.

Het montagebedrijf heeft de zuigerveren om de zuigers gedaan en vervolgens in de cilinder geplaatst. De zuigers hebben een montagevoorschrift en die moet gevolgd worden. Het plaatsten op de drijfstangen van de krukas is een secuur werkje, maar is te doen. Het moet allemaal netjes passen en geweld gebruiken is niet nodig. Daarna kan de cilinder voorzichtig naar het carter worden gedrukt en kan de tweede cilinder op dezelfde manier worden gemonteerd. Daarna worden de stoterstangen buisjes met de ringen aangebracht tegen het carter. Ze blijven nog even schuin naar de bodem van de werkbank liggen. Dan kan de cilinderkop over de cilinders worden geschoven. Nog niet te ver doorschuiven, want de buisjes van de stoterstangen moeten nog gemonteerd worden.
Dat kan nu eenvoudig door de stoterstang te gebruiken om het buisje in de kop op zijn plaats te houden. Kijk dan of alles goed in elkaar past en draai dan de kopbouten in de voorgeschreven volgorde en met voorgeschreven kracht vast.

De motor wordt weer voorzien van de verwijderde onderdelen. De inbouw is iets lastiger dan de uitbouw. De motor op de steekas schuiven is een klusje dat enige precisie vergt en beter met twee man gedaan kan worden. Is dat gelukt, dan komt het omgekeerde montage werk. De ervaring leert dat inbouwen daardoor minstens twee keer zo lang duurt als uitbouwen. Maar het is hobby en het bespaart een hoop geld.

Als alles weer gemonteerd is, kan gestart worden. De motor wordt voorzichtig warm gedraaid en gecontroleerd op lekkage of op loszittende delen. Als alles in orde lijkt, maakt u een proefrit. Verloopt die goed, dan kan het inrijden beginnen en is de voldoening groot.
Onze bus heeft inmiddels alweer 7000 km gelopen na revisie. We hopen nog vele tienduizenden kilometers plezier van de motor te hebben en wij zijn in ieder geval van olieverbruik door de motor af.

De dank gaat uit naar Motorrevisie van Dam uit Leersum voor hun raad en daad. Ook Paruzzi wordt bedankt voor de service en de snelheid van de dienstverlening. Uiteraard vergeten we de technische commissie van de LVWCN niet, jullie adviezen waren klasse.

Enige praktische tips:
  • Tijd

  • Budget

  • Zin

  • Kennis

  • Goed handboek

  • Ontvetter

  • W40
Nog vragen na aanleiding van deze tekst: stel ze op campercafé techniek »
Om detailfoto's te zien die zijn gemaakt tijdens de revisie: Foto-album motorrevisie »


zie ook motorrevisie:
- foto-album revisie VW T2
- reviseren, hoe dan?
  

Bron: Jaap Siegers

laatste wijziging: november 2003



PowerSTAT.nl - Real statistics