camperleven.nl
aanbod van 152 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Hoe ga je dan reviseren?

Wat doe je zelf en wat laat je doen?

Het is van belang om enig technisch inzicht te hebben, maar verstandig is om specialistenwerk aan specialisten over te laten. Een belangrijke kostenfactor is tijd. Deze factor is veel groter dan de kosten van de aan te schaffen onderdelen. Als u er zelf niet aan wilt beginnen is het te overwegen om de site van Paruzzi te bezoeken en een onderdelenboek aan te schaffen of de prijzen voor revisies op te vragen.

Zelf doen bij een T2 bus gaat best goed. De motor is van de versnellingsbak af te halen. De bak blijft onder de auto zitten, samen met de startmotor. Om de motor onder auto uit te bouwen dient u de ophangbouten rond de versnellingsbakaansluiting los te maken. Er is één bout rechts achter de motor, op het carter, achter de afdekplaat gemonteerd. Vervolgens moet de motorsteun achter onder de motor worden losgemaakt. Daarna kan de achterste afdekplaat tussen de dynamopoelie en de motorklep worden verwijderd. Het is makkelijker om de uitlaat van de kachelpotten los te maken. Maak de brandstofleiding los van de benzinetank. Tijdelijk kan een kurk met een voorgeboord gat van 6mm op de aansluitpijp worden geschoven om te zorgen dat de tank niet leeg loopt. Maak ook de bedrading naar de dynamo en de ontsteking los van de kabelboom. Maak de gas kabel los van de carburateur. Nu hangt de motor alleen nog maar op de steekas van de koppelingsas.

De motor kan nu naar achteren worden bewogen en kan loskomen van de as. Dit kan door bv een rolkrik onder de motor te plaatsen om te steunen. Vervolgens komt de motor los van de versnellingsbak en kan op de kruk naar beneden komen. De bus kan achter omhoog worden gebracht om de motor er onderuit te trekken. (makkelijker is een brug, maar die hebben we niet allemaal)

De motor wordt op een schone werkbank geplaatst en na verwijdering van de olie kan de demontage beginnen. De linker cilinders kunnen zonder verdere demontage van delen op het carter worden verwijderd. De rechter cilinders, 1 en 2, hebben een stang die met de thermostaat is verbonden door de koelribben lopen.
Het is aan te bevelen om de koelluchttunnel, de dynamo, dynamosteun, ontsteking, carburateur en inlaatspruitstukken te verwijderen. Daarna heeft u een kaal carter en kan er eenvoudig aan de cilinders worden gewerkt.

De luchtgekoelde boxermotor heeft één onderliggende nokkenas die met stoterstangen twee kleppen per cilinder bedient. Deze stoterstangen liggen in de ronde buisjes onder de cilinders. Na het verwijderen van het kleppendeksel ziet u de tuimelaars die de kleppen bedienen. Tevens worden de kopbouten zichtbaar. Deze worden verwijderd en de cilinderkop kan worden verwijderd.

Indien een bougie aan de buitenkant sporen van verbrande olie heeft, dan kan dat duiden op een scheurtje in de kop. Aan de binnenkant van de cilinderkop toont zich dan een haarscheurtje dat herkenbaar is aan een ander kleurpatroon op de haarscheur. De cilinderkoppen moeten dus goed geïnspecteerd worden en gecontroleerd op speling waardoor kleppen kunnen gaan "slingeren". Voor een betere dichting kunnen de kleppen opnieuw ingeslepen worden en van nieuwe keerringen worden voorzien. Als uw motor nog gelode benzine nodig heeft komt dat door de klepzittingen die niet hard genoeg zijn om de hogere verbrandingstemperatuur te kunnen weerstaan. Meestal wordt dan de hele kop vervangen door een nieuw exemplaar dat geschikt is voor loodvrije benzine.

Onze T2 bleek een scheurtje in een kop te hebben zodat beide koppen nu zijn vervangen door nieuwe exemplaren en de oude kop op voorraad ligt voor onze kever die een zelfde type busmotor gemonteerd heeft.

Een bekend probleem bij de luchtgekoelde boxer motor is de koeling van de derde cilinder. Na demontage van de cilinders blijkt er bij de derde cilinder een holle zuiger te zijn gemonteerd en bij de andere cilinders is dat een vlakke zuiger. Navraag levert geen informatie op waarom dat is en omdat het volume van de derde cilinder daarom groter wordt en er eventueel onbalans door kan ontstaan besluiten we om vier identieke zuigers te monteren. Er is overigens ook geen holle zuiger leverbaar. Zuigers en cilinders worden via het revisiebedrijf besteld, nadat de gedemonteerde spullen daar zijn opgemeten.

Het resultaat na 130.000 km is...
Lees verder »


zie ook motorrevisie:
- foto-album revisie VW T2
- na 130.000 km
  

laatste wijziging: november 2003



PowerSTAT.nl - Real statistics